AIDA modellen er en kommunikationsmodel, der bruges til at analysere eller udforme især reklamer, annoncer, salgsbreve og lignende.
AIDA modellen står for:
A: Attention
I: Interest
D: Desire
A: Action
Sådan bruger du AIDA modellen
De fire ovenstående punkter beskriver den effekt reklamen meget gerne skal have på kunden/modtageren – i den intenderede rækkefølge.
Attention
Beskriver det/de elementer i reklamen, som skaber blikfanget/opmærksomheden omkring produktet. Det kan være et stort interessant billede, nogle interessante eller symbolske farver, en større fængende skrift eller et tydeligt budskab.
Formår reklamen at fange modtageren, så skal der skabes noget interesse.
Interest
Når modtageren er fanget af reklamen, skal der skabes en yderligere interesse. Det kan gøres ved fx at fremhæve nogle vigtige kvaliteter, fordele eller budskaber i en uddybende salgstekst. Det vigtigste her er at budskabet eller de visuelle elementer der bruges er interessante nok til at – sjovt nok – skabe interesse hos modtageren.
Desire
Er der skabt en oprigtig interesse i reklame, og modtageren er overbevist om fordelene, vil modtageren nu ønske at eje/være/tilkendegive sin interesse i produktet.
Action
Her vil der skulle være en form for call to action, så modtageren har mulighed for at anskaffe sig produktet. Det kunne være i form af et telefonnummer, et website, en QR kode osv.
Formålet med reklamen vil være at få modtageren til nå gennem de første tre stadier, for til sidst at ende med at handle. Handlingen vil oftest være at købe produktet. Men det kan også være mange andre ting, som fx:
- Donere til et velgørende formål
- Deltage i et event
- Ændre en adfærd
Efterhånden som man som modtager når igennem de fire stadier, vil flere og flere falde fra. Det vil sige ikke alle der starter med at se reklamen, vil ende med at købe produktet.
For at få flest mulige mennesker til at handle på din reklame, er det vigtigt at du har valgt en specifik målgruppe. Det kan du gøre ved at lave en målgruppeanalyse eller en persona Disse vil hjælpe dig som afsenderen med at kende din målgruppe bedre, så reklamerne rammer spot on.