OBS! Website- og hjemmesideanalyse er det samme!
Når man laver en hjemmesideanalyse, kan man stille sig selv følgende spørgsmål:
Hvem? (Hvem er afsenderen af website, og er det en troværdig afsender)
Hvad? (Hvilket emne omhandler websitet)
Til hvem? (Hvem er målgruppen for websitet)
Hvorfor? (Hvad er hensigten med websitet)
Hvordan? (Hvordan er websitet komponeret i struktur, sprog, design, effekter osv.)
Virkning? (Hvilken virkning har websitet på modtageren, afsenderen og/eller websted)
Fra hvem
- Hvem er afsenderen? Er der en eller flere afsendere?
- Er afsenderens identitet skjult eller synlig?
- Hvad står afsenderen for?
- Hvad ved afsenderen om emnet? Er der overensstemmelse mellem indhold og opsætning?
- Kan afsenderen opspores på en søgemaskine, biblioteker eller sociale medier? Hvilket betydning har det for afsenderen og troværdigheden omkring websitet?
Hvad
- Hvilke emner behandler websitet?
- Af hvilken årsag eksisterer websitet?
- Tekstens indflydelse? Hvilken sproglig stil er der tale om, mængde (grafik contra tekst), sammenhæng mellem grafik og tekst, læsbarhed, flere sprog, reklamer, farver osv.
Til hvem
- Hvem er websitets modtagergruppe/Målgruppe
- Hvilke karakteristika har modtageren? Her kan ses på fx demografi (køn, alder, bopæl, økonomi, samfundsgrupper osv.). Måske kan du endda inddele modtageren i et segment, eller lave en persona.
Hvorfor
- Hvilken hensigt har afsenderen med websitet? Er det informerende, argumenterende, debatterende, underholdende?
- Kan der være skjulte hensigter?
- Passer den opfattelse du har fået af afsenderen sammen med resten af indholdet?
- Virker det troværdigt?
Hvordan
- Hvilke elementer består websitet af?
- Hvordan er strukturen? Her kan der ses på opdeling i områder(grids). Hvilke navigationsmuligheder er der tale om: menu, eksterne/interne links, søgemenu? Osv.
- Hvilke virkemidler benytter websitet? Skrifttyper, farver, billeder, lyd, grafik, animation/film, interaktionsmuligheder.
Virkning
- Hvordan virker websitet på dig? Synes du det er grimt, flot, sejt, og hvorfor?
- Hvilke sanser arbejder websitet med? Hvilke elementer fanger din opmærksomhed, og hvilken oplevelse tror du, modtageren skal man få ved at besøge websitet?
- Opfylder websitet forventningerne fra modtageren?
- Er websitet brugervenligt?
- Hvad kan du konkludere med hensyn til websitets æstetik, etik og aktualitet?
Husk altid når du analyserer et website, skal du ikke gå modellen slavisk igennem, da det ikke er sikkert websitet indeholder alle de omtalte elementerne.
Udvælg alle de vigtigste, og brug det som udgangspunkt for din analyse.