Brug denne analysemodel til at analysere alverdens tegneserier
Sådan laver du en perfekt tegneserieanalyse
1. Præsentation
- Titel
- Tegner/Forfatter
- Udgivelsesår og evt. nr
- Medie? (avisstribe, hæfte osv)
- Målgruppe
2. Referat
- Hvad handler tegneserien om? Giv et kort referat af handlingen
- Hvordan er historiens komposition? Kan den inddeles i en begyndelse, midte og slutning?
- Kan aktantmodellen, berettermodellen, plot point modellen eller andre modeller bruges til at beskrive handlingens spændingsforløb?
3. Genre
- Hvilken genre er tegneserien? Humor, kærlighed, politisk, satire, superhelte osv.
4. Komposition og Virkemidler
- Lav en analyse af tegneseriens helhed, og udvælg et par interessante tegninger, som kan analyseres.
- Hvordan er tegningerne tegnet? (Bløde streger eller hårde streger, sort/hvid eller farver osv).
- Hvordan er billedernes opbygning? Lav evt en billedanalyse.
- Har teksten en stor eller lille betydning for forståelsen af fortællingens handling og budskab?
- Hvilken slagt talebobler bruges? (alm. tale, teknisk tale, tænkebobler, hviskebobler, drømmebobler osv.)
- Bruges der symboler? Og i såfald hvilke?
- Er der mange montager? (Helsidesmontager eller halvsidesmontager)
- Er der rammer om billederne? (helrammer om alle ruderne, eller halvrammer? Er der rammeløse ruder? Sprængte rammer? Dekorative rammer? Asymmetriske rammer? osv.)
- Hvordan er framingen?
- Hvordan er perspektivet?
- Hvilken synsvinkel har tegneserien? (med hvis øjne ser vi?)
- Er der bevægelse i billederne, og hvordan kommer det til udtryk? (kælkede linjer, fartstriber osv)
- Hvilke farver er der brugt? (Symbolske, naturlige, stemningsskabende osv.)
- Hvordan er belysningen? (medlys/modlys, symbolsk lys, skygger)
- Bruges der lydord, og hvordan virker det for historien? (ARGH! BONK! CRASH! WRAAUM! SPLAT! osv.)
5. Miljø
- Beskriv miljøet i tegneserien, specielt baseret på tegningerne.
6. Personerne
- Lav en personkarakteristisk af de centrale personer i tegneserien. Karakteriser dem på baggrund af både tegningerne og deres handlinger.
7. Tid
- Måske giver billederne nogle data omkring den fortalte tid fx år, årstid, dato, klokkeslæt m.v.
8. Budskab
- Hvad er budskabet/hensigten i tegneserien? – Hvad vil den gerne fortælle os?
9. Målgruppe
- Hvem henvender tegneserien sig til?
- Hvordan kommer til det udtryk i tegneserien?
10. Vurdering
- Hvordan er sammenhængen mellem billeder og tekst?
- Hvilken stemning bygger kompositionen, virkemidlerne og sproget op?
- Hvilken opfattelse får du af tegneseriens stemning?
11. Perspektivering
- Ligner tegneserien andre i samme genre, eller ligner det tegnerens andre værker?
- Er denne slags tegneserie typisk for den tidsperiode den er udgivet i?