fbpx

AIDA modellen

Vickie Ravn Bechsgaard
Vickie Ravn Bechsgaard

Indehaver af Analysesiden.dk

AIDA

AIDA modellen er en kommunikationsmodel, der bruges til at analysere eller udforme især reklamer, annoncer, salgsbreve og lignende.

AIDA modellen står for:

A: Attention
I: Interest
D: Desire
A: Action

 

Sådan bruger du AIDA modellen

De fire ovenstående punkter beskriver den effekt reklamen meget gerne skal have på kunden/modtageren – i den intenderede rækkefølge.

 

Attention

Beskriver det/de elementer i reklamen, som skaber blikfanget/opmærksomheden omkring produktet. Det kan være et stort interessant billede, nogle interessante eller symbolske farver, en større fængende skrift eller et tydeligt budskab.
Formår reklamen at fange modtageren, så skal der skabes noget interesse.

 

Interest

Når modtageren er fanget af reklamen, skal der skabes en yderligere interesse. Det kan gøres ved fx at fremhæve nogle vigtige kvaliteter, fordele eller budskaber i en uddybende salgstekst. Det vigtigste her er at budskabet eller de visuelle elementer der bruges er interessante nok til at – sjovt nok – skabe interesse hos modtageren.

 

Desire

Er der skabt en oprigtig interesse i reklame, og modtageren er overbevist om fordelene, vil modtageren nu ønske at eje/være/tilkendegive sin interesse i produktet. 

 

Action

Her vil der skulle være en form for call to action, så modtageren har mulighed for at anskaffe sig produktet. Det kunne være i form af et telefonnummer, et website, en QR kode osv.

Formålet med reklamen vil være at få modtageren til nå gennem de første tre stadier, for til sidst at ende med at handle. Handlingen vil oftest være at købe produktet. Men det kan også være mange andre ting, som fx:

 

  • Donere til et velgørende formål
  • Deltage i et event
  • Ændre en adfærd

 

Efterhånden som man som modtager når igennem de fire stadier, vil flere og flere falde fra. Det vil sige ikke alle der starter med at se reklamen, vil ende med at købe produktet.
For at få flest mulige mennesker til at handle på din reklame, er det vigtigt at du har valgt en specifik målgruppe. Det kan du gøre ved at lave en målgruppeanalyse eller en persona Disse vil hjælpe dig som afsenderen med at kende din målgruppe bedre, så reklamerne rammer spot on. 

© Alle rettigheder forbeholdes Analysesiden.dk

Print og kopiering fra dette produkt skal indgå i indberetning til Copydan Tekst & Node. 

Del

Relaterede indlæg

Hvad er lyrik?

Lyrik er en litterær genre, der fokuserer på at formidle følelser, ideer og stemninger gennem sprogets lyd, rytme, ordvalg og billedsprog. Dette omfatter forskellige former

Læs mere >>