Hvad er en SWOT model?
En SWOT er en sammensætning af fire engelske ord
S: Strengths
W: Weaknesses
O: Opportunities
T: Threats
På dansk står SWOT modellen for:
S: Styrker
W: Svagheder
O: Muligheder
T: Trusler
En SWOT model bliver oftest brugt som et værktøj i en virksomhed, hvor der er brug for at identificere og analysere virksomhedens interne stærke og svage sider, samt de muligheder og trusler, der eksisterer eksternt – altså i omverdenen/markedet.
Selvom en SWOT analyse ofte bruges til at analyserer virksomheder med, kan den også anvendes til at lave en situationsanalyse af eks. et produkt eller en gruppesammensætning.
Hvad beskriver de forskellige punkter
S (Strenghts/Styrker)
Beskriver de interne styrker. Eks:
- Hvad gør brandet/virksomheden stærkt eller unikt?
- Hvilke specifikke og brugbare kompetencer beskriver brandet/virksomheden?
Det kunne bl.a. være styrker som:
- Loyale medarbejdere
- Godt omdømme
- God økonomi
- Stort knowhow
W (Weaknesses/Svagheder)
Beskriver de interne svagheder
- Dårligt omdømme?
- Svagt brand?
- Manglende erfaring?
- Høje omkostninger?
- illoyale medarbejdere?
O (Opportunities/Muligheder)
Beskriver de eksterne muligheder – altså hvilke muligheder i omverden kan bruges til at forbedre brandet/virksomheden?
- Er der økonomisk opsving i branchen?
- Hvordan ser den teknologiske udvikling ud?
- Kan der indhentes nogle relevante kompetencer?
T (Threats/Trusler)
Beskriver de eksterne trusler, som virksomheden/brandet ikke selv kan styre:
- Er der økonomisk lavkonjunktur?
- Øget konkurrence på markedet?
- Nye love og regler?
- Holdninger blandt forbrugere?
SWOT modellen bruges oftest i punktopstilling og korte sætninger, som det ses i modellen ovenfor. Når SWOT modellen er udarbejdet er der skabt et overblik over virksomheden/brandets situation og udviklingsmuligheder.