Brug denne analysemodel til at analysere alverdens tegneserier

 

Sådan laver du en perfekt tegneserieanalyse

1. Præsentation

  • Titel
  • Tegner/Forfatter
  • Udgivelsesår og evt. nr
  • Medie? (avisstribe, hæfte osv)
  • Målgruppe

2. Referat

  • Hvad handler tegneserien om? Giv et kort referat af handlingen
  • Hvordan er historiens komposition? Kan den inddeles i en begyndelse, midte og slutning?
  • Kan aktantmodellen, berettermodellen, plot point modellen eller andre modeller bruges til at beskrive handlingens spændingsforløb?

3. Genre

  • Hvilken genre er tegneserien? Humor, kærlighed, politisk, satire, superhelte osv.

4. Komposition og Virkemidler

  • Lav en analyse af tegneseriens helhed, og udvælg et par interessante tegninger, som kan analyseres.
  • Hvordan er tegningerne tegnet? (Bløde streger eller hårde streger, sort/hvid eller farver osv).
  • Hvordan er billedernes opbygning? Lav evt en billedanalyse.
  • Har teksten en stor eller lille betydning for forståelsen af fortællingens handling og budskab?
  • Hvilken slagt talebobler bruges? (alm. tale, teknisk tale, tænkebobler, hviskebobler, drømmebobler osv.)
  • Bruges der symboler? Og i såfald hvilke?
  • Er der mange montager? (Helsidesmontager eller halvsidesmontager)
  • Er der rammer om billederne? (helrammer om alle ruderne, eller halvrammer? Er der rammeløse ruder? Sprængte rammer? Dekorative rammer? Asymmetriske rammer? osv.)
  • Hvordan er framingen?
  • Hvordan er perspektivet?
  • Hvilken synsvinkel har tegneserien? (med hvis øjne ser vi?)
  • Er der bevægelse i billederne, og hvordan kommer det til udtryk? (kælkede linjer, fartstriber osv)
  • Hvilke farver er der brugt? (Symbolske, naturlige, stemningsskabende osv.)
  • Hvordan er belysningen? (medlys/modlys, symbolsk lys, skygger)
  • Bruges der lydord, og hvordan virker det for historien? (ARGH! BONK! CRASH! WRAAUM! SPLAT! osv.)

5. Miljø

  • Beskriv miljøet i tegneserien, specielt baseret på tegningerne.

6. Personerne

  • Lav en personkarakteristisk af de centrale personer i tegneserien. Karakteriser dem på baggrund af både tegningerne og deres handlinger.

7. Tid

  • Måske giver billederne nogle data omkring den fortalte tid fx år, årstid, dato, klokkeslæt m.v.

8.  Budskab

  • Hvad er budskabet/hensigten i tegneserien? – Hvad vil den gerne fortælle os?

9. Målgruppe

  • Hvem henvender tegneserien sig til?
  • Hvordan kommer til det udtryk i tegneserien?

10. Vurdering

  • Hvordan er sammenhængen mellem billeder og tekst?
  • Hvilken stemning bygger kompositionen, virkemidlerne og sproget op?
  • Hvilken opfattelse får du af tegneseriens stemning?

11. Perspektivering

  • Ligner tegneserien andre i samme genre, eller ligner det tegnerens andre værker?
  • Er denne slags tegneserie typisk for den tidsperiode den er udgivet i?

Var denne artikel brugbar for dig?

Vickie Ravn Bechsgaard

Der er lukket for kommentarer.