Hvad er en SWOT model?
En SWOT er en sammensætning af fire engelske ord
S: Strengths
W: Weaknesses
O: Opportunities
T: Threats
På dansk står SWOT modellen for:
S: Styrker
W: Svagheder
O: Muligheder
T: Trusler
En SWOT model er oftest et værktøj en virksomhed bruger til at identificere og analysere virksomhedens interne stærke og svage sider, samt de muligheder og trusler, der eksisterer i eksternt, altså i omverdenen/markedet.
Selvom en SWOT analyse oftest bruges til at analyserer virksomheder med, kan den også anvendes til at lave en situationsanalyse af eks. et produkt eller en gruppesammensætning
S (Strenghts/Styrker): Beskriver de interne styrker.
Eks:
- Stærkt og/eller unikt brand
- Specifikke og brugbare kompetencer
- Loyale medarbejdere
- Godt omdømme
- God økonomi
- Stort knowhow
W (Weaknesses/Svagheder): Beskriver de interne svagheder
- Dårligt omdømme
- Svagt brand
- Ingen erfaring
- Høje omkostninger
- iloyale medarbejdere
O (Opportunities/Muligheder): Beskriver de eksterne muligheder, man kan bruge til at forbedre sig med.
- Økonomisk opsving
- Teknologisk udvikling
- Indhentning af kompetencer
- Fjernelse af distributionsled
T (Threats/Trusler): Beskriver de eksterne trusler, som man ikke selv kan styre.
- Økonomisk lavkonjuktur
- Øget konkurrence
- Nye love og regler
- Holdninger blandt forbrugere
SWOT modellen bruges oftest i punktopstilling og korte sætninger.