En hjem-ude-hjem model hjælper med at beskrive det dramatiske handlingsforløb, og kan især bruges som model i analysen af et folkeeventyr.
Hjem-ude-hjem modellen vil også være kendt under begrebet: kontraktmodellen eller harmoni-disharmoni-harmoni modellen. Denne model kaldes hjem-ude-hjem modellen, fordi den beskriver hvordan hovedpersonen først befinder sig i det sikre (hjem), men noget får hovedpersonen til at bevæge sig ud i verden eller ud i noget ukendt (ude), hvorefter vedkommende vender tilbage til det kendte igen eller endnu oftere finder noget endnu bedre (hjem).
Se et eksempel på brugen af hjem-ud-hjem modellen
Sådan beskrives hjem-ude-hjem modellen
Hjem: Her befinder hovedkarakteren sig hjemme i harmoni. Enten med sig selv eller andre. Han er hjemme, hvilket kan betyde at han både kan være fysisk hjemme, eller i overført betydning være hjemme i sig selv. Alting er overordnet godt.
Ude: I historien opstår et kontraktbrud, og der opstår en form for disharmoni i enten hovedkarakterens fysiske eller psykiske miljø. I eventyr vil han oftest bevæge sig ud i verden, for at finde sig selv, eller ordne det, der har skabt kontraktbruddet.
Hjem: Når alt når sin ende, og vores hovedkarakter har været igennem disharmoni, er det på tide og vende hjem og opnå harmoni, så kontrakten genoprettes. Dette sker oftest på et højere plan end udgangspunktet. Alting ender altså godt, endda bedre end det begyndte.
One Response to “Hjem-ude-hjem model”
Walter
Det her gav bare så meget mening, elsker det!