Når du skal lave en eventyranalyse, så er der nogle bestemte retningslinjer du kan følge:

 

1. Bestem genren

Start med at bestemme genren. Det er ikke altid så svært at se, om det er et eventyr, men hvis du er i tvivl, kan du se nogle af eventyrgenrens fælles karaktertræk her.

Herefter kan du bestemme hvilken type eventyr, du har med at gøre – altså om det er et kunsteventyr eller folkeeventyr.

2. Præsentér eventyret

  • Hvad hedder eventyret?
  • Hvem har skrevet det? (Kun hvis forfatteren er kendt (kunsteventyr) eller udlades dette punkt.)
  • Hvornår er det skrevet? (Hvis der kendes et udgivelsesår, eller udlades dette punkt)

3. Resumé

Giv et kort referat eller resumé af eventyrets hovedtræk – de vigtigste punkter.

4. Personer

  • Redegør for persongalleriet, altså hvem der er med i eventyret
  • Hvilken historisk tid befinder vi os i?
  • Lav en personkarakteristik af de vigtigste personer i eventyret.
  • Hvordan er fortællerholdningen? Er der tale om en tredjepersons fortæller, jeg-fortæller. Kommer fortællerens egen holdning til udtryk i eventyret?

5. Miljø og tid

  • Hvilken historisk tid befinder vi os i?
  • Beskriv det fysiske miljø (den ydre komposition). Befinder vi os i en skov, en hytte eller på et slot? Forklar hvordan der ser ud – gerne med ord fra eventyret.
  • Beskriv den indre komposition – hvordan er hovedpersonens forhold til samfundet, andre mennesker osv. Se miljøbeskrivelse

6. Hvordan fortælles eventyret?

  • Ordforråd. Gør eventyret brug af mange eller få ord?
  • Troper/Billedsprog. Kom gerne med eksempler på brugen af billedsprog i eventyret.
  • Figurer. Hvordan er figurerne og objekterne i eventyrets forhold til hinanden. Her kan du bruge aktantmodellen til at beskrive deres roller og forhold.
  • Gentagelser. I eventyr sker der ofte gentagende handlinger, i stedet for beskrivelser og kommentarer. Her kan være tale om:
    Tretalsreglen: Tallet tre indgår ofte i eventyret fx tre brødre, tre prøvelser, tre søstre.
    Totalsreglen: Der er ofte kun to personer der optræder på “scenen” samtidig.
    Magiske tal: 7,9,12 og 13 indgår ofte også i eventyrene på forskellige måder: fx 12 par sko, festen varede i 13 dage, 7 små dværge osv.
  • Magi
    Prøver: “helten” gennemgår nogle forskellige prøvelser (manddomsprøver, modenhedsprøver), som kan være enten opgaver eller afstraffelser.
    Vers/trylleformularer: understreger magien i historien. fx “lille spejl på væggen der” eller “Sesam, Sesam luk dig op!”
    Magisk univers: Der indgår magiske figurer eller objekter som hekse, trolde, hunde med øjne så store som tekopper, magiske bønnestager, feer, trylleri osv.

7. Tema og budskab

  • Er der en morale i historien? Fortæller den dig noget om, hvad der er rigtig og forkert?
  • Hvad er budskabet i historien?
  • Kan eventyret forstås billedligt? Er det overført betydning? Altså kunne eventyret være en metafor hvor menneskets udvikling osv.
  • Hvilke temaer kommer eventyret ind over? Det kunne være venskaber, kærlighed, mod osv.

8. Din vurdering

  • Giv din egen personlige vurdering af eventyret og dets morale.

9. Perspektivering

  • Perspektiver evt til et lignende eventyr, eller andet du føler kunne have en relation til eventyret både i form af temaer og budskaber

 

Var denne artikel brugbar for dig?

Vickie Ravn Bechsgaard

Der er lukket for kommentarer.