Hvad er en reklame?
Det er en ”tekst”, der har til hensigt at få sin modtager til at købe, gøre eller mene noget bestemt.

Reklamens hensigt
Reklamen kan skjule sin hensigt ved:
1. At lade som som, den er en saglig(faktuel) artikel.
2. Den kan fokusere på at underholde os.
3. Den kan fungere indirekte ved at pleje virksomhedens omdømme, i stedet for at omtale selve produktet.

Reklamer kan være enten:
1. Informative (give oplysninger).
2. Forførende, og sætte gang i fantasien.
3. Lyrisk (der bruges sang og/eller musik som hovedelement).
4. Provokerende.

Reklamens virkemidler

Argumentationsteknik
Reklamer bruger hovedsageligt argumentation, som findes i både sprogbruget, billedelementerne, den livsstil og de drømme, reklamesituationen udtrykker.

Blikfang
– Billede og/eller billedserie
– Særlig typografi (skrifttype)
– Brug af særlige ord eller bogstaver. Fx panodil Zapp, Vanish Oxiaction
– Lay out

Hvordan bruges virkemidlerne til at holde brugeren fanget?
– At skabe en stemning (uhygge, hygge, humor osv).
– Bruge korte, letforståelige sætninger.
– Evt ordspil.
– Bogstavrim.
– Plus ord (positive ord).
– Minus ord (negative ord).
– Sammenligninger.
– Give reelle oplysninger om varen.
– Personligt sprog.

Afsender eller modtagerrettet?
– I en afsenderrettet reklame fokuseres der på produktets egenskaber. Hvordan skal det anvendes? Er den økologisk produceret? Hvad er prisen? Osv. Her kan fx nævnes: Vanish Oxi action (Der beskrives hvordan produktet bruges.)

– I modtagerrettede reklamer fokuseres der i højere grad på brugerens behov. Der oplyses ikke så meget om produktets egenskaber, men i stedet de fordele, som forbrugeren opnår ved at købe produktet. Fx tv-reklamer for parfumer.

Reklametyper
– Brandfokus: Her er der ikke så meget fokus på produktet, men selve brandet. Brandet skal fungerer som kvalitetsstempel. Fx en reklame for en Chanel parfume. Vi hører ingen af parfumens (produktets) egenskaber, men Chanel (brandet) kvalitetsstempler simpelthen parfumen, bare ved at lægge navn til.
– Imageskabende: Hvor man forsøger at få målgruppen til at identificere sig med reklamens miljø. Fx Oma stegemargarine, som spiller på et traditionelt kønsrollemønster om den kvindelige 50’er hustru, der er i køkkenet for at tilberede lækker mad.
– Forvandling: Her tillægges produktet nogle egenskaber, der kan medvirke til at vende op og ned på forbrugerens liv. Fx igen kan parfume reklamer nævnes – den unikke parfume spiller på et bestemt udtryk (denne parfume vil gøre os sexet/maskulin/sød/osv.), så hvis du bruger den, vil du også opnå disse resultater.
– Positionering: Produktet sammenlignes med andre tilsvarende reklamer. Fx diverse vaskepulver, som fremhæver en eller anden unik egenskab i deres produkt, som ikke findes i andre- fx ”vasker mere hvidt end andre produkter på markedet”.

Var denne artikel brugbar for dig?

Vickie Ravn Bechsgaard

Der er lukket for kommentarer.