Hvad er en reklame?

En reklame kan defineres som en “tekst”, der har til hensigt at få sin modtager til at købe, gøre eller mene noget helt bestemt.

Reklamens hensigt

Reklamer kan være enten:
1. Informative (give oplysninger).
2. Forførende, og sætte gang i fantasien.
3. Lyrisk (der bruges sang og/eller musik som hovedelement).
4. Provokerende.

Ofte forsøger reklamer, at skjule deres hensigter. Det gør de blandt andet, fordi potentielle købere, ikke kan lide at føle sig tvunget eller overrumplet af reklamer der er alt for direkte. Måder man kan skjule hensigterne i en reklame er ved at:
1. Lade som som, den er en saglig(faktuel) artikel.
2. Lade den fokusere på at underholde os.
3. Lade den fungere indirekte ved at pleje virksomhedens omdømme, i stedet for at omtale selve produktet.
4. Lade den være skrevet som et blogindlæg hos en influencer vi har tiltro til.

 

Reklamens virkemidler

Argumentationsteknik
Reklamer bruger hovedsageligt argumentation, som findes i både sprogbruget, billedelementerne, den livsstil og de drømme, reklamesituationen udtrykker.
Blikfang
– Billede og/eller billedserie
– Særlig typografi (skrifttype)
– Brug af særlige ord eller bogstaver. Fx panodil Zapp, Vanish Oxiaction
– Lay out
Hvordan bruges virkemidlerne til at holde brugeren fanget?
– Ved at skabe en stemning (uhygge, hygge, humor osv).
– Bruge korte, letforståelige sætninger.
– Evt ordspil.
– Bogstavrim.
– Plus ord (positive ord).
– Minus ord (negative ord).
– Sammenligninger.
– Give reelle oplysninger om varen.
– Personligt sprog.

Afsender eller modtagerrettet?

Afsenderrettet reklame 

I en afsenderrettet reklame fokuseres der på produktets egenskaber. Hvordan skal det anvendes? Er den økologisk produceret? Hvad er prisen? Osv.

Eksempel: Vanish Oxi Action – Der beskrives både i tale og billeder, hvordan produktet virker og hvordan du skal bruge det.

Modtagerrettet reklame

I modtagerrettede reklamer fokuseres der i højere grad på brugerens behov. Der oplyses ikke så meget om produktets egenskaber, men i stedet de fordele, som forbrugeren opnår ved at købe produktet.

Eksempel: Omega ure. Her beskrives det i højere grad, hvilken eksklusiv klub du indtræder i ved at købe dette ur. Mange af Omegas reklamer bruger velklædte kvindelig og mandlige kendisser til at beskrive denne klub du bliver en del af.

Reklametyper

Brandfokus: 

Her er der ikke så meget fokus på produktet, men på selve brandet i stedet. Brandet skal fungerer som kvalitetsstempel. Fx en reklame for en Chanel parfume. Vi hører ingen af parfumens (produktets) egenskaber, men Chanel (brandet) kvalitetsstempler simpelthen parfumen, bare ved at lægge navn til

Imageskabende:

I en imageskabende reklame, forsøger man at få målgruppen til at identificere sig med reklamens miljø. Fx Oma stegemargarine, som spiller på et traditionelt kønsrollemønster om den kvindelige 50’er hustru, der er i køkkenet for at tilberede lækker mad.

Forvandling:

Her tillægges produktet nogle egenskaber, der kan medvirke til at vende op og ned på forbrugerens liv. Fx igen kan parfume reklamer nævnes – den unikke parfume spiller på et bestemt udtryk (denne parfume vil gøre os sexet/maskulin/sød/osv.). Så hvis du bruger den, vil du også opnå disse resultater.

Positionering: 

Produktet sammenligner sig selv med andre tilsvarende produkter, men vælger at lægge fokus på en unik kvalitet, og tager derfor en position i forhold til konkurrenterne. Fx diverse vaskepulver, som fremhæver en eller anden unik egenskab i deres produkt, som ikke findes i andre- fx ”vasker mere hvidt end andre produkter på markedet”.

 

Læs også: Reklameanalysemodel

Læs også: Analyse af billedreklamer

Læs også: Analyse af reklamefilm

Var denne artikel brugbar for dig?

Vickie Ravn Bechsgaard

Der er lukket for kommentarer.