Når du skal lave en billedanalyse, kan du prøve at arbejde ud fra en billedanalysemodel.
Du behøver ikke gå slavisk til værks, og følge punkterne trin for trin. Lav i stedet en analyse der passer til netop det billede du analyserer.
MEN! Begynd altid med at redegøre hvad du ser på billedet, og gå så dybere ned i billedet ved at benytte nogle af følgende punkter:

Formen
1. Præsentér billedets titel, årstal og kunster først.
2. Hvad ses der på billedet? Beskriv udelukkende hvad der ses på billedet, uden at inddrage din egen mening eller følelser omkring billedet.
3. Hvilken slags billede er der tale om? Reklame, portræt, still fra film, landskab osv.
4. Hvordan er kompositionen? Linjer, rum, bevægelse, perspektiv, beskæringer, det gyldne snit?
5. Hvilke farver er brugt? Kontraster, mæthed, kulde/varme, rene/brækkede?
6. Hvordan er lyssætningen i billedet?
7. Hvilken teknik er brugt? Har vi at gøre med et maleri, akvarel, fotografi, grafik, tegning etc.?
8. Hvilke materialer er brugt? Kridt, kul, blyant, akrylmaling, oliemaling, blæk etc.?
9. Hvilken genre/isme hører billedet under? Er det naturalistisk, realistisk, surrealistisk, abstrakt osv.?

Indhold
1. Hvad forestiller billedet?
2. Hvad er handlingen i billedet?
3. Hvordan er stemningen i billedet?
4. Udtrykkes der nogle følelser?

  • Er der interagerende objekter i billedfladen?
  • Hvordan er deres kropssprog? Lukket/åbent kropssprog, placering i forhold til hinanden, relationer til hinanden, blikretning osv.
  • Hvordan er deres ansigtsmimik? Er der om glæde, sorg, humoristisk osv.

5. Er der nogle symboler? I form af farver, objekter osv.
6. Hvad betyder det du ser i billedet? (med udgangspunkt i din kulturelle baggrundsviden)
7. Har teknikken en virkning i indholdet?
8. Hvordan virker de bestemte former og farver? Er der nogen farvesymbolik?
9. Hvilke følelser sætter alle disse æstetiske valg i gang?

Budskab
1. Hvilken effekt tror du afsenderen har tænkt billedet ville have på modtageren?
2. Hvad vil kunstneren fortælle med billedet?
3. Siger billedet noget om den tid, det er lavet i?
4. Kan du sige noget generelt om den tidsperiode billedet er lavet i?

Perspektivering
1. Kender du andre billeder med samme form, indhold eller budskab?
2. Kender du nogle billeder fra samme tidsperiode? I så fald, har de nogle af de samme virkemidler, eller er de helt anderledes?
3. Har du læst, set, hørt eller oplevet noget der minder om det du ser i billedet?

Går du i dybden med disse punkter, så har du som udgangspunkt et godt grundlag for din billedanalyse. God fornøjelse!

Var denne artikel brugbar for dig?

Vickie Ravn Bechsgaard

Der er lukket for kommentarer.